Przejdź do głównej zawartości

Słówko o zeszytach komiksowych

Na jednej z polskich facebookowych grup pojawiło się powracające (podobno) pytanie o zeszytówki w naszym kraju. Dyskusja wyszła całkiem ciekawa, a teraz chciałabym tutaj wrzucić przemyślenia nieco bardziej kompleksowe i koherentne niż te kilka komentarzy z fejsa (choć nie wnoszące nic szczególnie nowego). Bo i sama sytuacja jest całkiem ciekawa i złożona.
Wpis będzie ilustrowany zdjęciami mojej kolekcji. Tutaj główny bohater tekstu: zeszyt komiksowy, sztuk 1

Mówi się, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. A mój punkt siedzenia jest nieco inny niż większości wypowiadających się w wątku komiksiarzy. Większość z nich bowiem odnosi się wtedy do wspomnień związanych z kupowaniem w dzieciństwie TM-Semików w pobliskim kiosku. Kiedy ja zaś mówię o zeszytówkach, myślę o komiksowych blogerach z Tumblra, którzy co środę mogą pójść do LCS (Local Comics Store), pogadać ze sprzedawcami i jeszcze wrzucić w Internety selfie z nowymi zdobyczami. Albo o tym, jak to działa na przykład we Francji (który to przypadek jeszcze opiszę). Nie pamiętam bowiem legendarnych Semików (ale pamiętam czarodziejki WITCH - to już inna sprawa i krótka retrospekcja podstawówkowa), Dobrego Komiksu czy Mandragory, choć w różnych okolicznościach zdobyłam trochę komiksów z tych wydawnictw.
Przykład tańszych Fables i droższego Zrozumieć Komiks

Nasz mały ryneczek komiksowy ma się coraz lepiej, choć nadal jest on... specyficzny. W sytuacji, w której dominują drogie, ale ładnie wyglądające na półce hardcovery, wiele osób mówi o swoistym kupowaniu w ciemno (i planowaniu wydatków - zwłaszcza, gdy oferta staje się coraz ciekawsza). Jednocześnie taka sytuacja nie pomaga w pokonaniu swoistego 'elityzmu' i upowszechnieniu naszego hobby (a tego przecież chcemy, prawda?). Ale zaraz, przecież dzieje się, i to w obiecującym kierunku: Egmont wydaje Marvel!NOW w miękkich okładkach (i cenie 40zł za tom, w internetowych dyskontach nawet 25 - podobnie jest z wznowionym niedawno Fables), a w kioskach można zaopatrzyć się w pozycje z Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela (40zł za bardzo ładne albumowe wydanie, mogące mieć nawet 250 stron) i Star Warsów. I właśnie chyba to jest najbliższe 'zeszytowemu snowi' - płacisz 20zł za 150 stron relatywnie nowego komiksu, wydanego niczym zeszytówki na cienkim papierze, z reklamami i delikatną okładką. W dodatku ze znanego i lubianego uniwersum. Naprawdę blisko spełnionych marzeń, ale nadal same Star Warsy to mało.
Znowu kontrast pod względem kosztów (i jakości wydania). Element wspólny to Kieron Gillen (fangirl mode on)

Co jednak z tymi hipotetycznymi zeszytówkami? Większość dyskutujących mówiła o proponowanych cenach ~10 złotych i wskazywała na grupę docelową szeroko pojętych 'małolatów' - co by w sumie miało sens w kontekście popularyzacji komiksu. Jednocześnie trzeba zadać też pytanie: czy taka impreza by się w ogóle opłacała? Historia Mandragory czy Dobrego Komiksu nie napawa optymizmem, ale wiadomo, że czasy się zmieniły, a dzięki filmom superhero coraz więcej casuali próbuje się zainteresować tematem.
Może więc warto zobaczyć, jak to robią we Francji? Największe marki, takie jak Batman, X-Men czy Avengers, mają tam swoje miesięczniki, zawierające ~5 relatywnie nowych zeszytów z różnych serii (na ten przykład w moim numerze z mutantami mam 2 odcinki All-New, 2 Amazing i jeden Uncanny) za 5 euro. Idealny deal i świetny model do sprowadzenia! - zakrzyknęłabym, gdyby nie to, że New52 jest obsadzone przez drogie hardcovery (niby mnie nie obchodzą, ale już płaczę na myśl o zapowiedziach Harley Quinn), a Marvel!NOW przez te 'dostępne' (oczywiście nie w kiosku, ale coraz popularniejsze wśród fanów filmów) softcovery. 
Opisywane X-Men - voila!

Ergo: raczej nie zobaczymy w kiosku osobnej ściany, na której wiszą komiksy różne, różniste, a przystępne i dla die-hard fana, i dla casuala. Na razie możemy kibicować chyba tylko inicjatywom takim jak ten Marvel!NOW (i Fables) czy Star Wars, jeśli mowa o tanim komiksie dla nie-nerdowskich mas. Jeśli jednak uważacie, że w zeszytówkach nadzieja, to widzę światełko w tunelu: już mamy Fight Club (16,80 za 28 stron w kolorze), a w październiku Marvel zapowiedział serię International Iron Man, która ma być wydawana jednocześnie w ponad 20 krajach, w tym naszym (Marvel Wikia podaje datę premiery na 16 marca). Czy te inicjatywy rozruszają rynek komiksowy? Czas pokaże.

PS. Tu napisałabym coś o barierze językowej - oryginały przecież są dostępne przez Atoma, Multiversum, a cyfrowo przez Comixology, a ja problemów z angielskim nie mam. Warto jednak dopisać, że ta bariera na pewno jest, jeśli mówimy o 'małolatach' (wśród których przecież mamy komiks popularyzować), a nawet mimo dyplomu poświadczającego zaawansowany poziom języka rosnącego kursu dolara nie przeskoczysz. Sorry, ale taki mamy klimat - za 20 stron komiksu za 4USD i jeszcze reklamy do tego możesz sobie odliczyć z 16 złotych (pomijając dostawę :] )

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dinozarły i cała reszta - wrażenia po "Jurassic World"

Jak pewnie wielu z Was, tak i ja w dzieciństwie przechodziłam okres fascynacji dinozaurami. Pierwszy "Jurassic Park" oglądałam wypożyczony z osiedlowej wypożyczalni VHSów (#gimbyniepamietajo, jest to coś niemalże tak prehistorycznego jak fauna mezozoiku). Książkę Michaela Chrichtona zaś wzięłam kiedyś na wakacje, co oczywiście skończyło się czytaniem w kółko, aż do znajomości niemal na pamięć. Można więc powiedzieć, że moja wyprawa do kina była nostalgia-driven  i nastawiona na dinozaury. Jeżeli tego oczekujecie, to uspokajam: to właśnie otrzymacie. Panie i panowie, rozpocznijmy więc wycieczkę. Z cyklu TruStory. I ain't even kidding , ale to mnie bawi. 1/2. Fabuła: W podstawowych założeniach niezwykle przypomina JP i Tupolewa  katastrofy samolotowe: mnóstwo małych incydentów, które razem prowadzą do rozwałki wszystkiego. 1. Nostalgia:  Oczywiście można iść do kin bez wcześniejszego kontaktu z serią, ale widać, że JW dużo bierze od poprzedników i do nich nawi

Wyzwanie czytelnicze - Young Avengers vol. 1

DISCLAIMER: notka (w czwartym akapicie) zawiera mniejsze lub większe spoilery (dotyczące wątków queer w omawianym komiksie). Powinnam się już była nauczyć, że robienie planów mi nie wychodzi, zwłaszc za jeśli chodzi o pisanie. Zaskakująco sporo rzeczy po drodze mi wypadło i ambitne plany powrotu do regularności szlag trafiał. Szczęśliwie jednak z powrotem nabrałam motywacji, a wszystko to przez organizowane przez  Rusty   wyzwanie czytelnicze . I tak się jakoś zdarzyło, że wpadłam na kilka pomysłów na teksty o komiksach. Może wpadnie mi do głowy warta opisania pozycja z innego medium, ale samych komiksów powinno mi starczyć na trochę czasu. Zacznę więc od opisania jedynego tytułu, za który Marvel zyskał nagrodę GLAAD - mam tu na myśli Young Avengers Vol 1 i Vol 2 - oboma runami zajmę się w osobnych tekstach. Jak więc zacząć czytać YA? To z pozoru proste pytanie okazuje się być nieco bardziej skomplikowane - mówimy w końcu o komiksie superbohaterskim. Spróbuję jednak być zwięzła

Deadpool - recenzja

Śmieszna sprawa z tym Deadpoolem - doskonale pamiętam te czasy, kiedy fani Najemnika z Niewyparzoną Gębą widzieli godną ekranizację tylko w najbardziej odrealnionych marzeniach, wspominam też moment na krótko przed SDCC Anno Domini 2014, kiedy to w internecie pojawiały się pogłoski o trailerze, oraz ten moment, kiedy to test footage będący spełnieniem wszystkich marzeń wypłynął - i dał zielone światło dla całej produkcji, którą możemy obecnie oglądać. Jak więc wyszło? Powiem tak: dokładnie wiedziałam, na co się piszę, więc i nie wyszłam z kina rozczarowana. Po prawdzie to nawet nie oczekiwałam jakiejkolwiek fabuły - wystarczyłby mi półtoragodzinny monolog Deadpoola mówiony wprost do kamery. Jednak film wrzuca naszego bohatera w historię: ta rozgrywająca się w retrospekcjach to kolejna wariacja na temat origin story, ta dziejąca się współcześnie zaś jest podejściem do schematu (rape and) revenge. W związku z tym Deadpool pozbawiony jest szokujących zwrotów fabuły - ta niedogodność j